I december havde vi her på Specialcontainer.dk fornøjelsen af at modtage en lidt anderledes forespørgsel, som igen satte os i gang med at tænke over: “Hvad må vi egentlig ændre på en offshore container, så den stadig overholder DNV 2.7-1 kriterier for godkendelse?” Vi har flere gange godt kunne have brugt en letforståelig “DNV for dummies” guide i stedet for den 60 sider standard DNV selv har lavet. Du kender sikkert “dummies” bøgerne med den lille finurlige fyr her, som fortæller om alt fra markedsføring til poker. Så i det her nyhedsbrev deler vores egen “DNV for dummies” guide med dig.
Hvad er DNV 2.7-1 så?
Well… DNV 2.7-1 omfatter en række kriterier som offshore containere skal overholde. Med offshore containere menes her transport containere, service containere, waste skips, og lign. De kriterier skal selvfølgelig stadig overholdes selvom man ændrer på containere. Det vil jeg i vores mini guide fokusere på ved at se på hvad man skal tage højde for på en DNV 2.7-1 godkendt container.
Primære og sekundær..?
Når man ønsker at bygge noget om på en DNV 2.7-1 godkendt container, skal man være bevidst om at containeren groft set består af to dele: Den primære struktur og den sekundære struktur.
Den primære del er skelettet i containeren og den del man vurderer containerens styrke ud fra. Det er den vægtbærende del. Den primære del består af f.eks:
* Bærende rammer
* Bærende paneler som gulv og evt. hylder
* Gaffel lommer
* Løfte øjer
* m.m.
Man bør som hovedregel aldrig bygge om, svejse, reparerere m.m på den primære del, uden at DNV har rådgivet om påvirkningen på containeren.
Den sekundære struktur er den ikke-bærende del og består af f.eks.:
* side- og tagpaneler
* døre
* surringsringe
Den sekundære strukturs formål er primært praktiske årsager. Som at afholde lasten fra at falde ud af containeren eller forhindre vand fra at trænge ind i containeren eller modstå stød og slag. Det giver en vis mulighed for at ombygge og ændre i sider, tag, døre, m.m. til det formål man ønsker. I praksis kan meget faktisk lade sig gøre, men det kan altid anbefales at kontakte DNV først for en vurdering af ændringerne og evt. en inspektion af containeren efter ændringerne er lavet.
Så fik vi svaret på vores spørgsmål om DNV og vi håber det også kan hjælpe dig lidt på vej, med hensyn til DNV’s kriterier. Hvis det ikke skulle fremgå i mappen med dokumentation, kan vi være behjælpelige med præcis at afklare hvad der er primær og sekundær struktur. Vi fik i hvert fald bygget containerne om, så vores kunde kunne bruge det til deres formål. Har du spørgsmål omkring DNV eller mangler du en container så ring til os. Lige nu har vi nye 8’ og 10’ containere på lager i Ribe og de kan leveres til dig med dags varsel.